どうも!Maya太郎です。
先日MtoA(Maya2017から標準実装のArnoldを動かすプラグイン)の
バージョンが上がりました。最新版は1.4.1.2です。
実は少し以前、1.4.1.1が出ていたのですが、単なるバグフィックスでしかも数点のみの変更だったので
インストールしたもののMaya太郎の使い方では変化が見受けられず
ブログではスルーしていました。(記事にならない)
今回の1.4.2.2も同様で、大差はありません。新機能もありません。
だだ、皆様ご利用の機能によってはバグに該当する部分があって、改善されているかもしれません。
挙動に不満がある方は更新個所の確認をしてみてはいかがでしょうか?
少し前に出ていた1.4.1.1の内容
https://support.solidangle.com/display/AFMUG/1.4.1.1(リンク)
- Custom AOVs were randomly missing
- Renaming a snapshot in the Arnold RenderView sometimes crashed Maya
- Exporting the scene when active camera in the viewport is non-renderable could skip the outputs definition
- Rollback to arnold default message callback during batch sessions
- Export to .ass creates the arnold options node if it’s missing
本日確認した最新版1.4.1.2の内容は
https://support.solidangle.com/display/AFMUG/1.4.1.2(リンク)
- Fixed hang when a shading group was erased during IPR
- Removed Bifrost shader dependencies with Maya libraries
- Export prefix short name “ep” was conflicting with “expand procedurals”
- When multiple shaders are assigned to the same bump node, they may switch randomly
- When a light portal is hidden in Maya, it is now correctly ignored by the skydome light
- “oriented” mode was missing in Curve Collector
- Curve collector now supports the curve_id user data
- OCIO view transform wasn’t correct in Arnold Render View until OCIO checkbox was toggled
- Skydome Textures with constant luminance were ignored
- Skydome light with with a black texture/ramp couldn’t be updated in IPR
- Fixed rare crashes during procedural generation
大規模なアップデートだと、コピペで貼れないほどの情報量になりますが
今回紹介するアップデートは貼り付けても支障ない程度の内容だ…というわけです。
Maya太郎の使い方に影響ある改善点があれば作例込みで紹介できるのですが…
青字の部分はちょっと気になる部分です。使っていて意識していなかったのですが、何か変わっているのかな?
赤字のカーブコレクターの新しい機能も気になります…後日このあたりは取り上げていこうかと思います。
この更新頻度だと
今後も頻繁にアップデートされそうな予感ですね
…というわけでArnold使いの方、チェックしてみては?
では!